Cum sa folosesti un planner zilnic – ghidul incepatorului

ianuarie 08, 2018


E inceputul lunii ianuarie. Ceea ce inseamna ca probabil ai un planner sau un caiet de notite nou (nu neaparat acesta, dar intelegi ce vreau sa spun ­čÖé ).

Majoritatea celor care incep un planner o fac plini de bune intentii, de dorinta de organizare personala, de dragul de a-si pune viata in ordine.
Probabil ca si tu te-ai gandit, pe prima pagina:
„Anul acesta vreau sa fac in sfarsit X, si daca ma organizez bine, sigur o sa reusesc!”
„Anul acesta vreau sa fiu fericit(a)!!”
„Anul acesta vreau sa am mai mult timp pentru mine!” (Asta-s eu. Cu un toddler acasa, job full time si bebe pe drum…da, hard job, nu-i asa?)
„Anul acesta vreau sa ma vad mai mult cu prietenii!”
„Anul acesta vreau sa nu mai intarzii asa de des la fiecare intalnire!!”
…si asa mai departe.

Insa odata ce zilele trec, parca se instaleaza lancezeala si un dulce confort, si „uiti” sa mai planifici. Iar plannerul ramane in sertar, zilele se aglomereaza si cumva, ajungi inapoi de unde ai plecat.

Iata cateva idei ca aceste lucruri sa NU se intample.
Iata cum ai putea chiar sa te tii de a folosi plannerul zilnic.

  1. Sa stii ce vrei de la el. 
    Daca e doar o „corvoada” sau un soi de responsabilitate (cam ca spalatul pe dinti), e usor sa uiti de planificarea zilnica.
    In schimb, daca ai un scop clar in spate („Vreau sa planific ca sa…am mai mult timp pentru X”), motivatia e clara.
    Gandeste-te care e motivul pentru care vrei sa te organizezi mai bine.
    Care e intentia din spate?
  2. Sa stii orientativ ce vrei sa realizezi. 
    Daca ai un fel de obiective pe termen mai lung, de exemplu pe 3 luni, e ca si cand ai avea un „deliverable” cu un „deadline”. Da, nu ai un sef care sa ti se uite peste umar si sa iti aduca aminte. Tu esti propriul tau sef. Ceea ce e, intr-un fel, mai greu.
    Tu ce vrei sa realizezi pana la finalul lunii martie?
    Cum trebuie impartite aceste lucruri, pe luni, astfel incat sa se si intample?
    Eu una, vreau sa pun in aplicare 2 idei noi pentru Colorful Mind, sa pictez cateva coperti primavaratice, sa scriu cel putin saptamanal pe blog,┬á sa-mi inchid obiectivele la job pe anul precedent, sa ies un weekend in 2 undeva in tara, sa o dau pe Clara cu succes la gradi… si sa ma pregatesc sufleteste pentru venirea surorii ei mai mici.
  3. Sa iti pui deoparte jumatate de ora in fiecare duminica dupa-amiaza pentru a planifica saptamana ce urmeaza. 
    Sunt atatea beneficii pe care le ai daca te gandesti la saptamana ce urmeaza!!
    Uneori mi se pare ca e chiar mai important decat planificarea zilnica!
    Adica:
    – stabilind 3-5 prioritati pentru saptamana respectiva te ajuta sa ai o privire de ansamblu si sa „tragi linie” mai usor la sfarsit.
    – te poti uita si la prioritatile pentru tine sau celelalte zone ale vietii tale (nu doar munca).
    – daca iti faci lista de meniu, nu risti sa ajungi cu frigiderul gol si uitandu-te dezorientat… „Bun, si eu in seara asta ce mananc?”
    – sansele sa uiti de ceva important (de exemplu programarea aceea la medic) sunt minime.
    Deci, gaseste un spatiu macar pentru a scrie cateva puncte majore de realizat, si apoi imparte-le pe zile, pentru saptamana ce urmeaza.
  4. Planificarea zilnica – cat de in detaliu?┬á
    In primul an in care am folosit un planner, nu imi scriam toate intalnirile. Mi se parea superfluu, pentru ca le aveam si asa in Outlook, in telefon, primeam remindere, era imposibil sa uit de cate ceva.
    Insa, in momentul in care am inceput sa le trec in planner cu chenare si cu timpul alocat (inclusiv de pregatire), a inceput sa imi fie si mai evident cat de multe erau, sau cum se suprapuneau, sau ca trebuie sa fac niste alegeri, sau ca pur si simplu NU MAI E LOC pentru altceva.
    Si a fost nevoie sa prioritizez.
    Am inceput cu timpul liber, punandu-mi cate un singur lucru de realizat pe seara, dupa ce plecam de la birou.
    Apoi am incercat sa imi scriu si sa aloc timp si pentru lucrurile la care trebuia sa ma gandesc (acel „knowledge work”-time), nu doar pentru sloturile in care „faceam” ceva.
    Apoi am inceput sa folosesc culori si totul a devenit mult mai fun (si mai incarcat).
    Am inceput sa adaug idei inspirationale si colorate.
    Sau lucruri faine care s-au intamplat si pe care voiam sa le tin minte.
    Si asa a inceput sa imi placa nu doar sa las plannerul deschis, pentru ca ma facea sa zambesc, ci si sa ma uit in urma si sa vad ce am realizat.
  5. Priveste in urma cu drag, cu recunostinta si cu mandrie. 
    Ia-ti timp (o data pe saptamana sau macar de 2 ori pe luna) sa privesti in urma la notitele tale, la to do lists, si fa un bilant.
    Ce ai realizat?
    Ce nu ti-a iesit? De ce? Ai putea sa inveti ceva din asta?
    Ce ai descoperit nou despre tine?
    Scrie-ti o lista lunara de realizari – ele nu trebuie sa fie materiale sau livrabile; pot fi lucruri abstracte pe care le-ai invatat.
  6. Tine plannerul acolo unde esti cel mai des. 
    Chiar daca nu il vei purta in fiecare zi cu tine (eu nu o fac, dar stiu oameni care nu se despart de organizerul personal), tine-l acolo unde esti cel mai des (ori la birou, ori acasa). Acolo unde vei vrea sa il deschizi si sa lucrezi cu el. Acolo unde iti va fi o inspiratie sa te uiti si sa te gandesti ca esti mai aproape de ceea ce ti-ai propus.

Spor si o zi senina!